13 March 2010

I ett köpcenter i storstan

Det han såg:
En smått orolig, småsvettig ung mamma med barnvagn, som under mild frustration försöker få nappen att hållas i munnen på sin smågnälliga bebis på etaget nedanför.

Det jag såg:
En ung, blek och lätt förvirrad man som åkte nerför rulltrappan med sin oknäppta jacka hängande över axlarna och, dold under jackan, en genomblodig trasa han tryckte mot sin vänstra axel.

Han tittade ner och jag tittade upp och för en sekund möttes våra världar.

Gängstrid? Knark? Något som gjorde att han inte kallat på medicinsk hjälp. Det enda jag lade märke till var hans vän som gick lite före honom och försökte skynda på honom. Sedan såg jag bort, ville inte veta och inte bli inblandad.


Visst gjorde jag skojiga saker i Helsingfors igår också och träffade en massa trevliga människor, men när jag skulle gå och sova igår kväll var det dethär som dök upp i mina tankar. Hoppas att han klarade sig och att mitt samvete slutar anklaga mig för att jag inget gjorde!

No comments: